Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
- Login cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
Targeting cookies
- Facebook Embeded

Recognition Kültürünü Oluşturmak

Çalışan “Recognition”ı uzun zamandır etkili yönetimin temel taşı olmuştur. Fakat yetenekli kişilerin rekabetinin arttığı günümüzde, şirketlerin çalışanlarına nasıl değer verdiği her zamankinden daha önemli.

Recognition için bir program başlatmak sadece başlangıçtır. Eğer sizde yoksa, başlatmak iyi bir ilk adım olacaktır! Fakat bu program, akıllı organizasyonların bir kez yapıp mükemmel kabul ettikleri bir uygulama olamaz. Harika işyerleri sürekli olarak çalışanlarını nasıl ödüllendirdiklerini gözden geçirirler. Bu durum hem çalışanların hem de pazarın ihtiyaçlarına cevap vermelerini garantiler.

Şirketler büyüdükçe bu durum daha da zorlaşır. Liderlerin çalışan recognition’ı deneyimine nasıl katma değer sağladıklarını tekrar gözden geçirmeleri gerekir.

Devam etmeden önce recognition ne anlama geliyor, ona bakalım.

Recognition nedir?

Recognition, çalışanların çabalarının görüldüğünü ve takdir edildiğini bilmelerine yardımcı olan bir yöntemdir. Çalışanlar işlerinde nasıl olduklarını bilmek isterler; katkılarının görülmesi başarının nasıl yakalandığının anlaşılmasına yardımcı olur. Şirketler çalışanlarının beklenenin üzerinde performans göstermesini, başarılarını, görev sürelerini, verdikleri hizmeti ve istenen davranış biçimini sergilemelerini görür ve takdir ederler.

Recognition neden önemli?

Erken yaşlardan başlayarak ailemiz,öğretmenlerimiz ve arkadaşlarımız tarafından emeklerimizin görülmesini isteriz. Onaylanmaya olan isteğimiz öyle fazladır ki, özellikle erken gelişim çağlarında nötr bir tepki bile beynimiz tarafından negatif algılanabilir.

Bu durum işyerinde de geçerlidir. Recognition bize aşağıdaki konularda destek olur:

  • En yeteneklileri işe alma
  • Çalışan katılımını artırma
  • Yüksek performansı teşvik etme

Great Place to Work Sertifikalı™ O.C. Tanner şirketi çalışan katılımını ve yöneticilerin şirket kültürlerini bunu teşvik edecek şekilde nasıl düzenleyebileceklerini araştırdı.

“Şu anda yöneticinizin ya da şirketinizin yaptığı hangi uygulama mükemmel bir iş çıkarmanızı sağlıyor?” sorusunun yer aldığı bir çalışan anketi yaptılar.

Katılımcılar soruyu kendi yöntemleriyle cevapladılar ve birçok değişik cevap vardı. Fakat ortaya bir şablon çıktı. Katılımcıların %37’si kişisel anlamda takdir edilmenin ve görülmenin daha iyi iş çıkarmalarını sağladığını belirtti.

Otonomi ve ilham verme gibi başka başlıklar da cevaplarda yer alıyordu, fakat “recognition” en sık karşılaşılan cevaptı. Çalışma gösterdi ki onaylanma, geri bildirim ve ödüllendirme çalışanların ellerinden gelenin en iyisini yapması için en önemli motivasyon etkenleri.

 

Aşağıdaki tabloda tüm sonuçları görebilirsiniz:

*Mükemmel iş çıkarmanın en önemli etkenleri

*Terfi almak

*Bilmiyorum

*Eğitim almak

*Daha yüksek ücret

*Otonomi verilmesi

*İlham verme

*Hiç bir şey: Kendi kendimi motive ediyorum

*Çabamı gör ve takdir et

 chart

Anlamlı bir Recognition kültürünü nasıl oluştururuz?

Pek çok Great Place to Work® müşterisi, hatta kültürü güçlü olanlar bile, konu bireysel ve ekip olarak recognition’a geldiğinde zorluklarla karşılaşıyorlar.

Her şirkete uyacak standart bir program yok fakat aşağıdaki beş ana element anlamlı bir recognition kültürü oluşturmak için tüm yöneticilerin işine yarayacaktır.

 

Recognition kültürü oluşturma: Anlamlı Recognition programları için 5 ana element: 

1. Açık Olun

Belli bir başarıya veya iş hedefine odaklı olduğunda recognition daha anlamlıdır.

Çalışanları takdir ederken bunun neden olduğunu belirtmek çalışanın bunu davranışıyla eşleştirmesini sağlar. Bu da sürekli güçlü performansı teşvik eder.

 

 2. Zamanında Geribildirim Verin 

Aylar sonrasında gelen bir pozitif geribildirim, anında verilen kadar etkili olmayacaktır.

Yöneticilerin recognition’ı gerçekleştirmesi ne kadar uzun sürerse, çalışanlar için verilen geribildirimin inandırıcılığı o kadar az olacaktır. Recognition’ı öncelik haline getirin ve bunun için resmi bir sistem oluşturun; demiri tavında dövün.

 

3. Recognition’ın Farklı Şekillerde Yapılabileceğini Unutmayın

Insanların sadece parayla motive olmadığını kanıtlamış yüzlerce araştırma var. Konu takdir vermek ve almak olduğunda herkesin tercih ettiği bir stil vardır.

Işyerinde bireysel olarak herkesin nasıl bir takdir yöntemini tercih ettiğinden emin olun. Sonrasında recognition’ı bu şekilde iletin.

Prim veya zam haricinde kişiye özel hediyeler vermek, yemeğe götürmek veya başka yöntemlerle çalışanlarınıza ödüllerinin kendilerine özel olduğunu gösterin. 

 

4. Küçük Detaylara Dikkat Edin

Büyük başarıları gözden kaçırmamak kritik olsa da bazen gün içinde edilen bir teşekkür çalışanları aynı şekilde motive edebilir, hatta bazen daha da çok motive eder.

El yazması notlar ya da iç iletişim ağının kişilerin iyi davranışlarını duyurmak için kullanılması, recognition kültürünü inşa etmek için fayda sağlayabilir. Bu teşekkür ve takdirlerin illa yöneticilerden gelmesi gerekmez; çoğu çalışan iş arkadaşlarından gelen takdirleri çok daha motive edici bulmaktadır.

 

5. Büyük Resme Odaklanın

Recognition çalışanların şirketlerinin kendilerine, ekiplerine ve şirkete olan katkılarına değer verdiğini görmesine yardımcı olur.

Bu durum özellikle organizasyonlar büyüdüğünde veya değiştiğinde önemlidir. Çalışanların kendilerine verilen değer sayesinde bir güven alanı yaratmasına ve mükemmel iş çıkarmaya devam etmeleri için motive olmalarına katkı sağlar.

Düzenli olarak şirketin misyonlarına ulaşmak için neler yaptığıyla ilgili haberleri paylaşın ve her bir çalışanın kişisel hedeflerinin bu misyonla nasıl bağdaştığını açıklayın.

 

Fortune 100 listesindeki şirketlerin hepsi, recognition konusunda zirvededir.

Aşağıda bu şirketlerin çalışanlarını anlamlı biçimde nasıl ödüllendirdikleriyle ilgili örnekleri bulabilirsiniz:

Recognition Örnekleri 

1.) Yöneticilerin çalışanları kutlamasını kolaylaştırın.

Global otel zinciri Hilton, yöneticilerine yıllık Recognition Takvimi hazırlıyor. Bu takvimde 365 adet düşük maliyetli, uygulaması kolay teşekkür yöntemi bulunuyor.

Takvimde  zincir, marka ve departman çapında recognition programları için hatırlatmalar ve ipuçları; takdir etmede en iyi uygulamalar, Uluslararası Hizmet Haftası gibi önemli günler ve recognition ile ilgili, çalışanlarla paylaşılabilecek ilham verici alıntılar bulunuyor.

Aynı zamanda kullanıcıların çalışanların hizmet yıldönümü ve yerel etkinlikleri eklemelerine de olanak sağlıyor. Kullanıcılar yazıcı dostu bir PDF versiyonu indirebilir veya kişisel takvimlerine eklemek için Outlook’la uyumlu bir versiyonu alabilirler.

 

2.) Recognition’I önemli bir etkilnlik haline getirin

Profesyonel hizmet veren Crowe firmasının müşterileri memnuniyet anketine proje boyunca beklentileri aşan kişilerin isimlerini yazınca anket “Recognition Uyarısı” veriyor.

Crowe, Recognition Uyarılarını “Pay it Forward” programıyla bir adım ileri götürüyor. Recognition alan çalışanlar, kendileri kadar kritik rollerde yer alan fakat adı ankette geçmeyen çalışma arkadaşlarına da bunu verebiliyorlar.

Crowe hem Recognition Uyarısı alan hem de Pay it Forward alan kişilerin isimlerini Crowe Newswire on Demand’de paylaşıyor. Böylece hem bireyler takdir edildiklerini hissediyor, hem de diğerleri onları örnek alabiliyor.

 

3.) Minneti gösteren anlamlı jestler

Health care system Texas Health Resources recognizes employees' milestone years of service at five-year increments.

Sağlık sektöründe hizmet veren Texas Health Resources, çalışanların şirketteki her beşinci yılını özel bir biçimde kutluyor.

Her beş yılda bir, çalışanlar kişiye özel tasarlanmış bir yıllık alıyor. Hak kazanan çalışanların aldığı dijital yıllık kişisel bir tebrik mesajıyla açılıyor. Devamında CEO’nun tebriği, yöneticisi ve çalışma arkadaşları tarafından yazılan teşekkür notları, çalışanın iş yerinde takım arkadaşlarıyla eğlenirken ve misyona katkıda bulunurken çekilmiş fotoğrafları yer alıyor.  

Recognition, mükemmel bir işyeri için elzemdir ve karmaşık ya da pahalı olması gerekmez.

Çalışanlarınıza ne tarz bir recognition’ın onlar için en anlamlısı olacağını sorun. Ne kadar basit ve içten ifadelerin onlara ellerinden gelenin en iyisini yapmaları için ilham vereceğini gördüğünüzde şaşıracaksınız.

Eğer tüm çalışanlarınızın insan potansiyelini maksimize edecek bir şirket kültürü oluşturmaya hazırsanız, çalışan anketimiz ve çalışan deneyimi platformumuzla bugün tanışın.

 

Claire Hastwell

Çeviri : Tuğçe Yasin



Bültenimize Abone Olun

0 (212) 236 50 20
© Great Place To Work® Institute Türkiye. Tüm hakları saklıdır
made with by CIC