Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
- Login cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
Targeting cookies
- Facebook Embeded

Zor Zamanlar İçin 6 İpucu

Harika iş yeri kültürünü oluşturmak için yola çıkarken hepimizin gözünde mükemmel bir tablo canlanır. Çalışanların işe severek geldiği, mutlu olduğu, hem kendi hayatına hem de şirkete katkıda bulunduğu pozitif bir ortam ve bununla beraber gelen finansal büyümeyi hayal ederiz. Fakat hepimiz içerideki ortam kadar dışarıdaki ekonomik dünyanın koşullarına da bağlıyız. Bu yüzden bazen işler istediğimiz gibi gitmez ve böyle olduğunda yöneticiler olarak birtakım kritik kararlar almamız gerekir. Ekip arkadaşlarımızla yollarımızı ayırmak da bu kararlardan bir tanesi. Her ne kadar işten çıkarmayı son çare olarak düşünsek de bunun kaçınılmaz olduğu zamanlar vardır. Bu durumu hem çalışan hem de yöneticiler için kolaylaştırmak adına size altı önemli ipucu sunuyoruz.

1. Adil davranın.
Karar verme sürecinde göz önünde bulundurulması gereken en önemli etken kararın kişisel düşüncelere göre alınmamasıdır. Favori çalışanların içeride tutulup kişisel anlaşmazlık yaşananların iş yapış şekilleri ve performanslarından bağımsız olarak işten çıkarılması adil olmayacaktır. Önemli olan bu süreçte mümkün olduğunca haksızlık yapmaktan kaçınmaktır. Ölçülebilir performans kriterlerinden faydalanmak bu noktada size yardımcı olabilir. Hakkaniyeti sağlamak adına olabildiğince objektif kalmak ve katkıya odaklanarak karar vermek hem şirketinizin zor zamanları atlatmasını kolaylaştırır hem de doğabilecek diğer problemlerin büyük ölçüde önüne geçer.

2. Zamanlamayı iyi yapın.
Güven kültürüne sahip bir şirkette çalışanların hem fiziksel hem de psikolojik sağlıkları insanı dokunuş anlamında çok değerlidir. İşten çıkarılmak kişiler üzerinde stres etkisi oluşturacak ve psikolojilerini olumsuz etkileyecektir. Çalışanların şirketin kapısından ilk adım attıkları andan kurumdan ayrılacakları güne kadar olan yolculuklarında fiziksel ve psikolojik yüklerini en aza indirgemek yüksek güven kültürünün bir parçasıdır. Önemli haberi vermek için haftanın hangi günü ve saatini seçeceğiniz yaratacağınız etkiyi de belirler. Hafta sonu tatilinden hemen önce verilen haber, Salı sabahı verilen habere kıyasla daha çok tahribat yaratacaktır. Hafta başında ve sakin bir zaman dilimi tercih edin. Böylece verilen tepkileri kontrol altında tutma imkanınız olur. Çalışanların kendilerini daha iyi ifade edecek zamanı ve ortamı oluşturmaya da yardımcı olursunuz.

3. Mutlaka yüz yüze görüşün.
Çalışanların işten ayrılmak gibi önemli bir haberi e-posta veya sosyal medya üzerinden öğrenmeleri süreci onlar için daha üzücü hale getirecek ve kendilerini değersiz hissetmelerine sebep olacaktır. Konu ne olursa olsun insani bir dokunuş eklemek ilişkilerde güven zedelenmesinin önüne geçer. Haberi mutlaka yüz yüze verin. Görüşmeden sonra işten çıkan veya işe devam eden çalışanların mutlaka soruları, endişeleri ve beklentileri olacaktır. Açık kapı politikası uygulamak, yöneticilerin daima iletişime açık bir tavır sergilemesi herkesin içini rahatlatır ve güven kültürüne katkıda bulunur. Aynı zamanda işten ayrılacak olan çalışan şimdiye dek yaptığı katkılardan ötürü mutlaka içtenlikle takdir edilmeli ve hangi alanlarda gelişim göstermesinin kariyeri için önemli olacağı vurgulanarak bu şirketten sonraki iş hayatı için de katkıda bulunulmalıdır.

4. Şefkatli olun.
İşten çıkarma görüşmesinde kesinlikle karşılaşacağınız durum, çalışanların üzgün ve incinmiş olmasıdır. Özellikle toplu işten çıkarmalarda işini iyi yapan çalışanlar ekonomik durumdan dolayı yaşanan bu zorunlu durumdan etkilenebilirler. Bu noktada ufak jestler büyük değişimler yaratır. Çalışanın bugüne dek olan başarı ve katkılarının içtenlikle takdir edilmesi, eğer toplu taşıma ile işe geliyorsa o güne özel kendisi için bir ulaşım aracı ayarlanması gibi küçük dokunuşlar sürecin kolaylıkla akmasını sağlayacak detaylardır. Ayrıca işten ayrılacak kişilere çalışma arkadaşlarıyla vedalaşmaları için zaman tanımak da gereklidir.

5. Gerçekleri net biçimde ifade edin.
Çalışanlar işten çıkarıldıkları haberini aldıktan sonra doğal olarak kendilerini kötü hissedecektir. Geleceğin belirsizliğinden kaynaklanan kaybolmuşluk hissini yaşamamaları için yüz yüze görüşmenizden sonra her bir çalışan adına işten çıkarmanın sebeplerini ve bundan sonra onları nelerin beklediğine dair açıklamaları içeren bir mektup hazırlayın. Kurumdan ayrılma süreçlerini nasıl geçirecekleri, tazminat hakları ve sigortaları hakkında bilgilendirme aldıklarında haberin yarattığı kötü etkinin bir nebze önüne geçebilirsiniz.

6. Kariyer danışmanlığı sağlayın.
Şartlar sebebiyle yollarınızı ayırmak zorunda kaldığınız çalışanlara vereceğiniz en büyük destek onları bir sonraki işlerine hazırlamaktır. Klasik “outplacement” paketleri çalışanlara kayda değer bir fayda sağlamayacağı gibi şirketinize de ekonomik anlamda yük olacaktır. Bunun yerine birebir kariyer danışmanlığı, CV hazırlama ve mülakat teknikleri konusunda verilecek destekler hem doğru ihtiyaca yönelik olduğu için yapılanın etkinliğini artırır, hem de şirketinizin ilerleyen zamanlarda çalışanlar tarafından çalıştıkları en harika iş yeri olarak hatırlanmasına yardımcı olur. İnsana değer veren bir şirketin zorlu ekonomik koşullardan çıkması da rakiplerine göre daha hızlı ve sağlıklı olacaktır.


Kurum kültürü de tıpkı hayat gibidir. Bizi zorlayan durumların altından kalkarken kültürümüze mümkün olduğunca az zarar vermek ve duruşumuzu korumak bazen zor olabilir, ancak böyle zamanlarda unutulmaması gereken en önemli konu insani dokunuş ve çalışanlarımıza her şeyden önce insan olarak değer veriyor olmanın sorumluluğudur. Böyle zamanlarda uzmanlara ihtiyaç duyabiliriz.

Great Place to Work olarak güven kültürünüzü geliştirmeye ve korumaya yönelik danışmanlık hizmetlerimiz hakkında bilgi almak için tıklayın.



0 (212) 236 50 20
© Great Place To Work® Institute Türkiye. Tüm hakları saklıdır
made with by CIC