Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
- Login cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
Targeting cookies
- Facebook Embeded

Çalışan Memnuniyetini Anlamak İçin 5 Soru ve Yansımaları

Araştırmaya dayalı Trust Index™ çalışan deneyimi anketi soruları, çalışanların işyerindeki deneyimleri hakkında gerçek düşüncelerini öğrenmenizi sağlar ve yüksek güvene dayalı bir kurum kültürü oluşturmanıza yardımcı olur.

Çalışanlarınızı dinlemek, olumlu bir çalışan deneyimi yaratmanın vazgeçilmez bir parçasıdır. Liderlerin, çalışanların kendilerini değerli hissedecekleri, yaptıkları işin bir amaca hizmet ettiğini düşünecekleri bir kurum kültürü oluşturmak için çalışanların geri bildirimlerini dinlemeleri ve bunlara yanıt vermeleri gerekir.

Çalışan deneyimi anketleri, çalışanların sesine kulak vermek için kullanılabilecek en güçlü araçlardan biridir. Çünkü anketler:

  • Eylem planına rehberlik edebilecek nicel veriler sağlar.
  • Farklı çalışan gruplarının deneyimleri arasındaki uyumsuzlukları ortaya çıkarır.
  • Organizasyonların sahip olduğu çalışan deneyimini, diğer organizasyonlarla karşılaştırma imkanı verir.

Çalışan memnuniyetinin, bağlılığının ve deneyiminin ölçülmesi 

Çalışan deneyimi anketlerinin amaçlarından biri çalışanların organizasyondaki durumlarından memnun olup olmadıklarını öğrenmektir. Örneğin, bir organizasyon, çalışanlarının ücretlerinden ve yan haklarından memnun olup olmadıklarını veya yöneticileriyle sorunları olup olmadığını öğrenmek isteyebilir.

Diğer potansiyel hedeflerden biri de, çalışan bağlılığını veya çalışanların işleriyle ilgili motivasyon ve heyecanlarını ölçmektir.

Ancak memnuniyet ve bağlılık kavramlarını birbirleriyle yakından bağlantılı olarak değerlendiren bütünsel bir bakış açısı olan çalışan deneyimini ölçmek çok daha kapsamlı bir anlayış sunar.

Örneğin bir çalışan, aldığı ücretli izin süresinden memnun olsa da müdürü kendisinden mesai saatleri dışındaki zamanlarda dahi ulaşılabilir olmasını bekliyorsa iş-yaşam dengesini sağlamakta zorlanabilir. Bu uygulama genelde tükenmişliğe yol açar.  

Çalışanların yalnızca ücretli izin haklarından memnun olup olmadığını ölçen bir anket çalışmasında, çalışanlar bu haktan memnun olduğu cevabını verecekleri için, tükenmişlik sorunu gözden kaçacaktır. Ancak yalnızca çalışan tükenmişliğini ölçen bir anket de doğru çözümün ek izin süresi verilmesi gibi yanlış bir sonuç verebilir. Resmin tamamını görüp, temel nedeni ele almak, yalnızca kapsamlı bir yaklaşımla mümkündür.

Çalışan deneyimi anketi, çalışanların yönetimle olan ilişkisini "memnun/memnun değil" şeklinde iki bileşenli bir yaklaşımla ele almak yerine, yönetimin liderlik tarzının, çalışanların adalet algılarını nasıl etkilediği gibi konuları veya belirli uygulamaların çalışan refahına zarar verip vermediğini anlamaya odaklanır.

5 Soru ve Yansımaları

1. Yönetim, çalışanlarla kişisel ilişkiler kurmaya çalışıyor mu?

Çalışan deneyimi söz konusu olduğunda, yönetim ile çalışanlar arasında güvene dayalı ilişkiler kurulması büyük önem taşır. Ancak güven tamamen kişisel bir duygudur ve bir dereceye kadar kişisel ilişki kurmadan birinin güvenini kazanmak neredeyse imkansızdır.

Bu ilişkiyi kurmanın ilk adımı, yönetimin çalışanları sadece profesyonel bir bakış açısıyla organizasyona sunabilecekleri katkı amaçlı değil, insan olarak önemsediklerini göstermesidir. Bu soruya verilecek yanıtlar, organizasyonunuzdaki çalışan-yönetim ilişkilerinin kalitesini ortaya koyacaktır.

2. Yönetim, çalışanların sıra dışı çalışmalarını veya gösterdiği üstün çabayı takdir ediyor mu?

 Bu soru, yönetim ve çalışanlar arasındaki güven ilişkisini iki kritik açıdan ölçer:

  • Yönetimin, çalışanların çabalarını, çalışanlarda karşılık bulacak derecede takdir edip etmediği (çalışanların kendilerini değerli, takdir edilmiş ve önemli hissetmesini sağlamak için bu önemlidir).
  • Yönetimin ne ölçüde tarafsız olarak algılandığı: Takdir, çalışanların yaptığı işe mi bağlı yoksa bazı çalışanlar daha kolay mı takdir görüyor?
3. Yönetim, çalışanların fikirlerine kulak veriyor mu?

Size güvenmediğini düşündüğünüz birine güvenmek zordur. Bu nedenle yöneticiler, çalışanlarına güvendiklerini göstermek için her fırsatı kullanmalıdır. Bunu yapmanın harika yollarından biri de çalışanların fikirlerini dinleyerek cevap vermektir. Bu, yöneticilerin çalışanlarının fikirlerine, duygularına saygı duyduğunu ve değer verdiğini gösterir.

Yöneticileri çalışanların fikirlerine açık olmaya teşvik etmek, çalışanların organizasyondaki deneyimleri hakkında daha rahat bir şekilde geri bildirimde bulunmalarını sağlar. Bu da, çalışan deneyimini iyileştirmek için kullanabileceğiniz değerli bilgiler edinmenizi sağlar.

4. Çalışanların sosyal yaşamları ve kişisel özellikleri ne olursa olsun, aynı şekilde davranılıyor mu?

Çalışan deneyimini ölçerken yalnızca büyük resme takılıp kalmamak, farklı çalışan gruplarının aynı organizasyondaki deneyimlerinin birbirinden çok farklı olabileceğini unutmamak önemlidir.

Bunun gibi sorular, çalışanların organizasyondaki çeşitlilik, eşitlik, kapsayıcılık ve aidiyet (DEIB) yaklaşımı hakkında ne hissettiklerini ölçmeye yardım eder ve liderlerin DEIB çabalarının kapsamını artırırken hangi istikamette ilerlemesi gerektiğini gösterebilir.

DEIB ile ilgili soruların sonuçlarını demografik gruba göre ayırmak özellikle yararlı olacaktır. Bu şekilde grupların deneyimleri arasındaki farklılıkları belirleyip analiz edebilirsiniz.

5. Organizasyondaki ortam psikolojik açıdan sağlıklı mı?

Olumlu bir çalışan deneyimi için çalışanların kendilerini psikolojik ve duygusal olarak güvende hissetmeleri gerekir. Etkili bir çalışan deneyimi anketinin önemli bir işlevi de psikolojik ve duygusal güveni ölçmektir.

Bir organizasyon her şeyi doğru yapıyor, ancak çalışanlar tükenmiş, toksik bir kültürde sıkışıp kalmış, belirsizlik nedeniyle kaygılı hissediyor ya da ihtiyaç duydukları desteği alamadıklarını düşünüyorlarsa, bu durum genel çalışan deneyimini ciddi şekilde etkileyebilir.

Öte yandan, çalışanlar kendilerini psikolojik olarak sağlıklı hissettiklerinde, yönetime daha fazla güvenmeye açık olurlar. Bu da güven oluşturmaya yönelik diğer girişimlerin başarı şansını artırır.

Çalışan deneyimini anlamanın yolu doğru soruları sormaktan geçer.

Liderler, ellerinde anlamlı anket verileri olduğunda, organizasyonlarındaki çalışan deneyimini iyileştirmek için doğru adımlar atabilir. Bu da çalışanların daha üretken olmalarını, işten ayrılma olasılıklarının düşmesini ve başarı şansı yüksek fikirler üretme olasılıklarının artmasını sağlar.

Trust Index™ çalışan deneyimi anketini başlatmak, sertifikasyon sürecine dahil olmak ve Great Place to Work®'ün organizasyonunuza nasıl yardımcı olabileceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için bize ulaşın.

 



Bültenimize Abone Olun

0 (212) 236 50 20
© Great Place To Work® Institute Türkiye. Tüm hakları saklıdır
made with by CIC