Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
- Login cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
Targeting cookies
- Facebook Embeded

Great Place To Work-Certified™️ Şirketler: Toksik İş Yerlerine Bir Alternatif

Great Place To Work® Sertifikalı™ şirketler, toksik olmayan iş yerleridir!

Son yıllarda toksik iş yerleri ve liderlik davranışları medyada sıkça gündem oldu. Sosyal medya ve çevrimiçi platformların kullanımı, çalışanların seslerini ve hikayelerini güçlendirdi; hem olumlu hem de olumsuz iş yeri deneyimleri artık daha geniş bir kitleye ulaşabiliyor.   

Sosyal ve dijital platformların kullanımı, potansiyel adayların artık iş başvurusunda bulunmadan ve iş tekliflerini kabul etmeden önce şirketleri süzgeçten geçirdiği anlamına geliyor. Olumlu bir iş yeri kültürüne sahip organizasyonlar her iş ilanı verdiklerinde gelen özgeçmişlerle dolup taşarken, diğerleri yetenekleri cezbetme ve elde tutma konusunda sürekli bir zorluk içindedir.

Peki işyerinizin toksik kültüre sahip olup olmadığını nasıl anlarsınız? Deneyimlerimize göre, aşağıda verdiğimiz yaygın işaretlere dikkat etmelisiniz:

1. Nepotizm (İnsan  Kayırma) sıklıkla yaşanır

• İnsan kayırma ve adaletsizlik bir kural haline dönmüştür ve tüm organizasyonda sistematik şekilde yaygınlaşmıştır.  

•  Yaş, cinsiyet, ırk, cinsel yönelim gibi sebeplerle ayrımcılık yapılmaktadır.  

•  Daha da önemlisi, yönetim bunun farkındadır ancak sorunu çözmek için herhangi bir çaba göstermez. 

 

2. Refah bir kelimeden ibarettir

•  Yönetim, çalışanlarını insan yerine işgücü olarak görür. Etkileşimler yalnızca yapılan iş, proje teslim tarihleri ve KPI hedefleri etrafında döner. Çalışanların kişisel refahına veya işi gerçekleştirmek için hangi konularda özveride bulundukları gerektiğine gerçek bir ilgi gösterilmez.  

•  Çalışanlar, rollerinin daha büyük bir amaca katkıda bulunduğunu hissetmezler. Bunun "sadece bir iş" olduğunu düşünürler ve büyüyüp gelişme fırsatları çok azdır.   

•  Çalışanlar sürekli olarak kendilerine bağırılacağı, zorbalığa, tacize uğrayacakları korkusu ve gerginliği içindedirler. Yeterli fiziksel, psikolojik ve duygusal güvenlik yoktur.   

 

3. İzole Şekilde Çalışma

En tepeden başlayıp tüm kademelere yayılan görünmez (bazen de açıkça görünen) çizgiler çizilmiştir. Bilgi paylaşılmaz, bireyler ve ekipler arasında iş birliği ve uyum çok azdır veya hiç yoktur. Organizasyonun farklı birimleri birbirinden izole şekilde çalışır.  

Diğer taraftan, iş ararken (yukarıda listelenen tüm noktalar çalıştığınız işyerinde varsa, bu toksik ortamdan çıkmanız için), nelere dikkat etmelisiniz? Çalışanlarının yöneticilerine ve yönetime güvendiği, yaptıkları işten gurur duyduğu ve birlikte çalıştıkları insanlardan keyif aldığı organizasyonların, aşağıdaki unsurları kültürlerine başarıyla yerleştirdiklerini görüyoruz:  

 

1. Adil Olma

•  Çalışanlara yaşı, cinsiyeti, ırkı, cinsel yönelimi ve organizasyondaki konumu ne olursa olsun adil ve saygılı davranılır.  

•  Herkesin, resmi ve gayri resmi yollarla günlük teşekkür mesajları ve liderlerle ekip arkadaşlarından özel notlar dahil takdir alma imkanı vardır.  

•  Kurum kültürü içerisinde kayırmacılığa karşı doğrudan harekete geçilir ve gelişme şansı vermeden engellenir.  

 

2. Önemseme

•  Yönetim çalışanlarla sadece bir çalışan olarak değil, bir birey olarak da içtenlikle ilgilenir.  

•  Bu ilgi, çalışanlara işlerini yapmaları için doğru kaynakları ve ekipmanı temin etmek, özel günleri birlikte kutlamak, çalışanları iş ve özel yaşamları arasında denge kurmaya teşvik etmek ve çalışanları işlerini veya çalışma ortamını etkileyen kararlara dahil etmek gibi çeşitli yollarla gösterilir; ayrıca iyi performans ve ekstra çaba sıklıkla takdir edilir.  

 

3. Birlik Duygusu

•  Tüm çalışanlar, iyi zamanlarda birlikte kazanma, zor zamanlardaysa birlikte hareket etme duygusunu paylaşırlar.  

•  Bu birlik ve beraberlik duygusu aynı zamanda çalışanların birbirleri arasındaki iş birliğini daha iyi hale getirmek için gerekli koşulları da oluşturur.  

Harika bir kurum kültürüne sahip organizasyonlarda yönetim ana itici güçtür. İstenen kurum kültürünü geliştirme konusunda kararlıdırlar ve yüksek güven inşa etmek için çabalarlar. Çoğunlukla bu organizasyonun değerlerinde açıkça ifade ettikleri bir "çalışan" bileşeni vardır. Bunun sebebi işin yapılması için çalışanlara ihtiyaç olması değil, çalışanlara değer ve öncelik vermeleridir. Değerler, günlük etkileşimlere ve davranışlara yön verir ve kriz anlarında zor kararlar alan çalışanı önceleyen bir felsefeyle çalışır. 

Sonuç olarak bir iş başvurusunda bulunmadan veya bir iş teklifini kabul etmeden önce sosyal medya ve çevrimiçi platformlardan çalışan görüşleri ve iş yeri deneyimleriyle ilgili hikayelere bakarken nelere dikkat etmeniz gerektiğini artık biliyorsunuz.    

 

Türkiye’deki Great Place To Work®-Sertifikalı™ Şirketler topluluğumuzla gurur duyuyoruz çünkü şirket çalışanları, bu organizasyonların sağlıklı ve yüksek bir güven kültürüne sahip olduğunu, çalışanlarına öncelik verdiğini ve bütünsel refahlarını önemsediğini onaylıyor.  Türkiye’deki hangi şirketlerin Great Place To Work®-Sertifikalı™ şirket olduğunu buradan öğrenin. 



Bültenimize Abone Olun

0 (212) 236 50 20
© Great Place To Work® Institute Türkiye. Tüm hakları saklıdır
made with by CIC