Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
- Login cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
Targeting cookies
- Facebook Embeded

İş Yerinde Cesur Sohbetler: Çekindiğiniz Tartışmalar İçin Rehber

İş yerinizde sert tartışmalara girmek konusunda muhtemelen pek istekli değilsinizdir. Sizin veya bir başkasının yanlış bir şey söylemesinden, her şeyi mahvetmesinden veya daha fazla sıkıntı yaratmasından çekinmeniz oldukça muhtemeldir. 

Ancak konudan tamamen kaçınmak, iş yerinde çalışanların güvenini, kapsayıcılığını ve aidiyet duygusunu zedeleyebilir. Oysa bu deneyimler, çalışan refahı, inovasyon ve üretkenlik gibi unsurlar açısından çok önemlidir.

İş yerinde çekinmeden diyalog kurabilmek, ekibiniz, yöneticiler veya İK yöneticinizle karmaşık ve hassas konuları ele alabilmekle ilgilidir.

Duyguları güçlü şekilde harekete geçirebilecek, iş için uygunsuz olduğu düşünülebilecek konuların, dikkatli ve bilinçli bir şekilde karşılıklı diyalog halinde konuşulması gerekir.

Peki, iş yerinde çekinmeden diyalog kurmak neden önemli?

İş yerinde çekinmeden diyalog kurmanın, öğrenme kültürü geliştirmenin bir parçası olduğunu söyleyebiliriz.

Bu diyaloglar, diğer kişilerin ihtiyaçlarının daha iyi anlaşılmasını, liderlerin ve çalışanların, hassas konularda diyalog kurarken daha rahat olmalarını sağlıyor.

Yaraya tuz basmaktan veya yanlış bir şey söylemekten çekinmeniz normal olsa da sizin, ekibinizin ve organizasyonunuzun bir krizin ortasında (hala devam eden küresel salgın gibi) yoluna devam edebilmesi için, bunlarla yüzleşmesi gerekir. 

Yapmanız gereken: Bu konular hakkında konuşun.

Bunu yaptığınızda ne olacak? Bu konuşmaların organizasyonunuza ne kadar fayda sağladığını göreceksiniz.

Bunu deneyimleyen çalışanların aktardığına göre yapılan konuşmalar çok faydalı oldu. 

İnsanlar rahatladıklarını, çalışma arkadaşlarıyla konuşmanın, tek başlarına oldukları hissinden biraz olsun kurtulmalarına yardımcı olduğunu söylediler. Bir erkek çalışan, kendisinden farklı görünen insanların bile aynı korkuları paylaştığını gördü. 

Bir kadın çalışan ise ailesiyle girdiği tartışmaların çok gergin geçtiğini, duygularını sakince paylaşabilmenin kendisini rahatlattığını söyledi. Birçok ebeveyn, çocuklarına yönelik umutlarından ve korkularından ve onlarla girdikleri zorlu günlük tartışmalardan söz etti.

Konuşmaya başlamak, insanlara duygularına önem verildiğini hissettirerek onlara yeni ve psikolojik açıdan güvenli bir çıkış yolu sunar. Herkesin önemsendiğini hissetmesine yardımcı olur.

Zorlu görünen konuların tartışılabileceği ortamları organize etmek için aşağıda özet bir kılavuz hazırladık. En iyi sonuç, organizasyonun tamamının katılımıyla alınsa da ekip düzeyinde diyalog kurmak bile katkı sağlayabilir.

İş yerinde korkusuzca gerçekleştirilecek diyalog süreçlerini nasıl yönetmeli?

1. Niyetinizi açıkça belirleyin.

Amaç, herhangi bir sorunu düzeltmek veya çözmek değil, herkesin her türlü deneyimini paylaşabileceği güvenli bir alan yaratmaktır. Tüm duygular, endişeler, umutlar ve kaygılar hoş karşılanmalıdır. Bu etkinlik, herkesin sorularını ve endişelerini paylaşarak destek talep etmesi için bir fırsat sunma amacını taşıyacaktır.

2. Herkesin kendisini güvende hissedebileceği korunaklı bir ortam yaratın.

Bu sohbet için, en az 60-90 dakika olacak şekilde özel bir zaman dilimi ayırın. Herkesin katılımını beklediğinizi önemle vurgulayın. Bir ekip lideriyseniz, bu konuşmanın ne kadar önemli olduğunu dile getirerek ekibinizin iş programlarını etkinliğe göre ayarlamalarına yardımcı olun. Herkesin fiziksel olarak kendini güvende hissedebilmesi için etkinliğin video konferans yoluyla gerçekleştirilmesi en iyi yöntem olacaktır.

3. Moderatörler ve gruplar belirleyin. 

Birlikte, büyük bir grup şeklinde sohbete başlamalı ve ardından sohbet için yaklaşık altı ila sekiz kişilik alt gruplara ayrılmalısınız. Bu nedenle alt grupları dikkatli bir şekilde seçmeniz gerekir.

Çalışanların hassas konulara dair saygı çerçevesinde diyalog kurabileceği ve kendilerini son derece güvende hissedebileceği ortamlar oluşturduğunuz takdirde, düzenlemelere daha az ihtiyaç duyulacaktır.

Kuruluşunuzda güven oranı düşükse; hakkında konuşacağınız hassas konular ve çalışanlarınız genelinde düşünce, duygu ve görüşler fazlaca çeşitlilik gösteriyorsa, olumlu bir deneyim yaratmak adına daha fazla moderatör gerekebilir.

Amaç, bireyler aynı fikirde olmasa bile, herkesin görüşlerini yargılanmadan ve eleştirilmeden özgürce dile getirebileceğini hissetmesini sağlamaktır. Her grup için bu tür tartışmaları yönetebilecek birer moderatör belirleyin.

4. Düzenleyin.

Toplantıya hep birlikte, kıdemli bir liderin toplantının amacını ve temel kuralları herkesle paylaşmasıyla başlayın. Tartışılacak konu açısından uygun olan şirket değerlerine odaklanın. (Örneğin, bu deneyime en uygun iki Great Place to Work® kurumsal değeri; önem vermek ve meraklı olmak unsurlarıdır.)

Herkesten, kimin ne söylediğine dair detayları gizli tutmasını talep edin. Tartışma konusu hakkında genel bilgiler paylaşılabilir. Ancak kişilerin söylediklerini yanlış aktarmaktan kaçınmak adına söylediklerini doğrudan alıntılamamak daha iyi olacaktır.

Ardından alt gruplara ayrılın. Başlangıç aşamasında yardımcı olması için aşağıdaki temel tartışma sorularını oluşturun:

  • Birbirinizle konuşun.
  • Hassas konuları nasıl deneyimliyorsunuz?
  • Kafanızı karıştıran konu nedir?
  • Size nasıl destek olabilirim?
  • Birbirimize nasıl destek olabiliriz?
  • Zorluklara rağmen yolunuza devam etme konusunda umudunuzu korumanızı sağlayan şey nedir?

5. Önce kendi hassasiyetlerinizden bahsedin.

Her moderatör, kendisine dair bazı gerçeklerden ve hassasiyetlerden bahsederek konuya girmeli ve konuşmanın tonunu belirlemelidir. Katılımcılar, liderin açık ve dürüst tavrından yola çıkarak onu takip edecek ve böylece  ortamın ne kadar güvenli olduğunu düşüneceklerdir.

6. Konuyu tartışmaya başlayın.

Kişisel yaşantıları ve duyguları paylaşmaya odaklanın. İsteyen herkesin en az bir kez konuşma fırsatı bulmasını sağlayın. Herkese cömert bir süre ayrılmasını sağlamak için konuşmanın bölünmesini ve karşılıklı tartışmalara girilmesini engellemeye çalışın.

İnsanların görüşlerinin farklılık göstermesi sorun teşkil etmez. Ancak kimsenin bir başkasının kişisel deneyimini tartışmaya açmasına veya yok saymasına müsaade etmeyin.

Irk, cinsiyet, din veya diğer demografik unsurlar hakkında konuşurken, bir kişiden ait olabileceği bir grup adına konuşmasını istemeyin.

Ağlamak dahil yoğun duygular hoş karşılanmalı, ancak gruptaki bir kişinin, diğer kişilerden kendisini daha iyi hissetmesini sağlaması için bir beklentisi oluşmamalıdır.

7. Tekrar büyük bir grup olarak toplanın ve etkinliği sonlandırın.

Küçük grupları tekrar bir araya getirip deneyimlerini paylaşmak isteyen herkesi konuşmaya davet edin. Ardından kıdemli lider, katılan herkese teşekkür ederek konuşmayı sonlandırmalı. İsteyenler için erişebilecekleri ve kendilerini ilgilendiren kaynaklar hakkında açıklama yapmalıdır.

8. Birbirinize destek olun.

Bazı destek talepleri dile getirilmişse, bunları yerine getirmek için organizasyon olarak elinizden geleni yapın. Alt gruplardan birinde konuşma beklendiği gibi ilerlememişse, moderatör bunu çözmeye yardımcı olmaları için İK liderlerini ve ekip liderlerini çağırmalıdır. Zorluk çıkarabilecek konuları görmezden gelmektense bunlarla yüzleşmek ve en azından sorunu çözmek için çaba göstermek daha iyi bir seçenektir.

9. Sürecin devamlılığını sağlayın.

Bu tek seferde işe yarayacak bir uygulama değildir. Hepimiz dünyada ve çevremizde olup bitenler hakkında konuşmaya ihtiyaç duyarız. Bu tartışma formatı işe yararsa harika! Bu yöntemi kullanmaya devam edebilirsiniz. Ancak işe yaramazsa kendi şirket kültürünüze uygun bir yöntem kullanmanız gerecektir.

Cesur olun ve bu yöntemi çekinmeden deneyin.

Tartışmaların nasıl geçtiğini ve başka hangi kaynaklara ihtiyacınız olduğunu bize aktarın. Great Place to Work®  harika bir iş yeri yaratmanıza yardımcı olacaktır.



Bültenimize Abone Olun

0 (212) 236 50 20
© Great Place To Work® Institute Türkiye. Tüm hakları saklıdır
made with by CIC